Doorgaan naar artikel

Culture Z

Casus

De stad Kortrijk (in België) heeft de ambitie om in 2030 een jaar lang de culturele hoofdstad van Europa te worden. Om deze titel te mogen dragen dient de stad een programma in te dienen bij de organisatie, ook moet er in de stad een groot draagvlak zijn voor cultuur.

De vraag voor de organisatie is daarom:

Hoe bereiken we jongeren (16 -25) bij het indienen van een kandidatuur (2023 – 2025) met een programma dat nog jaren (2030) vooruit ligt?

Mijn rol

Als ontwerper ben ik aan de slag gegaan om uit te zoeken hoe de doelgroep te bereiken is en waar hun behoeften en wensen liggen. Om met die kennis een programma vorm te geven dat de jongeren tot 2030 betrekt bij de organisatie van de culturele hoofdstad.

Als ontwerper had ik nog niet eerder een ontwerp-vraag aangepakt die zo naar social design neigt als deze. Wat daarom ook voor mij een hele leuke uitdaging was. Dit project was ook het eerste project waar ik samen met een 2 tal Belgische studenten van een ontwerp-opleiding in Kortrijk samen aan een casus ging werken. Dit vormt de nodige verschillen in het team, cultuur, afstand en de verschillende opleidingen vormde de nodige uitdagingen. Ik heb er van genoten om deze te overkomen (hoe lastig dit af en toe ook was).

Binnen het team heb ik mij bezig gehouden met research naar de behoeften van de doelgroep, convergeren uit onderzoek resultaten en de uitwerking voor een product tekenen en testen. Ik ben gaan werken aan de hand van participatory design, waarbij de doelgroep centraal staat in het maken van hun eigen oplossing. De doelgroep krijgt zelf het recht om de stad Kortrijk in te richten zoals zij dat graag willen, om zo eigenaarschap te gaan voelen over de stad waar zij wonen en de cultuur die daar in geleefd word.

Product

Het product dat het team heeft gemaakt heet Culture Z, de Z komt uit generation Z, want dat is de leeftijdsgroep waarin onze doelgroep zich bevind. Culture Z geeft elk jaar de jongeren die in de stad Kortrijk wonen op een paar locaties de kans om hun eigen ideeën uit te voeren. Deze ideeën kunnen over bijna alles gaan en worden geselecteerd door de organisatie van de culturele hoofdstad. Per locatie kunnen de jongeren stemmen op 2 ideeën. Het idee dat de meeste stemmen heeft van alle locaties mag worden uitgevoerd.

Om dit de kunnen doen hebben wij 2 delen van ons concept ontworpen, een webportaal waar informatie op te zien is over de locaties, en waar de jongeren hun ideeën kunnen uploaden in de vorm van een pitch, en de pitches van anderen kunnen bekijken. Ook is er te zien waar de Buzz, het 2e deel van ons concept is en op welk moment. Zodat zij kunnen gaan stemmen op een concept dat zij interessant vinden.

Deel 2 is de Buzz, een rondrijdende bus die op bepaalde dagen op locaties te vinden is in Kortrijk. Hier kunnen de jongeren stemmen op de pitch die zij het gaafst vinden. De uiteindelijke pitch die na het eind van het stem jaar de meeste stemmen heeft mag worden uitgevoerd met materiële steun van de gemeente en organisatie.

Leerpunten

Als ik mijn grootste leerpunt eerst neer wil zetten is het werken met verschillende culturele normen en waarden. Dit is lastig geweest, zeker digitaal over grote afstand. Want wij hebben veelal in Microsoft Teams gewerkt en af en toe meetings via Discord gedaan. Dit zorgt er voor dat ik heb moeten leren om informatie samen te persen tot een korte samengevatte uiting die ik met het team deelde om te zorgen dat de spanningsboog lang genoeg was om goed contact met elkaar te hebben en afspraken te kunnen maken.

Ook hebben Belgen een andere machtsafstand met docenten waar ik erg aan heb moeten wennen. Waar ik tijdens mijn Studie CMD heel amicaal en los ben met mijn docenten is dat in België heel anders. Dus kort gezegd heb ik erg moeten wennen aan de cultuur verschillen binnen een team en hoe ik deze respecteer.