Doorgaan naar artikel

Social Debt

Casus

Social Debt is een stichting die jongeren met schulden wil helpen. Want, als je als jongere in de schulden beland om welke reden dan ook zet dit een stempel op je leven. In het huidige systeem van incasso bureaus worden de schulden vaak hoger door boetes of andere geldsommen die worden opgelegd door het incasso bureau. Social Debt wil er voor zorgen dat dat niet meer nodig is. Door jongeren niet te straffen, maar te helpen wil de stichting een einde maken aan de schuldcyclus van jongeren. Een super mooi en altruïstisch idee (vind ik dan!).

Om de organisatie haar doel te laten behalen is er een systeem nodig om de jongeren te betrekken, te spreken en te kunnen monitoren. Dit is de Social Debt app. Deze app laat de jongeren onboarden, de facturen uploaden om hun schuld te verantwoorden, helpt om een aflossingplan af te spreken met de stichting en laat de jongeren afbetalen. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet!

Mijn rol

Ik heb tijdens mijn stage bij Online Department mee geholpen met het maken van de app, aan het begin vooral met het maken van de schermen voor de UX flow. Maar later ook meer conceptueel om te helpen een beloning systeem te ontwerpen dat de jongeren beloond voor het tonen van goed aflossingsgedrag. Dat wil zeggen dat de jongeren op tijd aflossen, het maand bedrag volledig overmaken en de check-ins doen met de Social Debt contact persoon waar zij aan verbonden worden.

Om dit uit te werken heb ik gewerkt aan service blueprints, customer journeys en wat er beloond dient te worden en wat niet. Dat laatste vooral met de intentie om trouw te blijven aan het concept van Social Debt. Het helpen van Jongeren. Hierin stond voor mij centraal dat de jongere niet “zo veel mogelijk” aflost per maand, maar beloond wordt voor stabiel gedrag. Hierdoor is er mogelijkheid om naast het aflossen ook de mogelijkheid heeft om af en toe iets leuks te kunnen doen. Dit om te zorgen dat het negatieve gevoel dat de jongeren mee kunnen dragen omdat ze schulden hebben niet de overhand neemt.

Op het moment dat de app zo goed als uitgedacht en uitgetekend was heb ik samen met de developer check-ins gevoerd om te zorgen dat de overdracht naar het product zou verlopen zoals wij designers het in ons hoofd hadden. Maar ook om te checken of alle ideeën die zijn ontstaan over tijd technisch haalbaar waren in het platform waar de app op werd gebouwd. Als ideeën niet haalbaar bleken te zijn nam ik de taak op mij om een oplossing te verzinnen zodat een onderdeel of functie toch in de app verwerkt zou kunnen worden. En dit laatste, daar wordt ik echt heel enthousiast van!

Product

De Social Debt app wordt inmiddels ingezet in een testfase om een groep jongeren mee te begeleiden die deelnemen aan de pilot fase van de stichting. Deze jongeren worden door middel van de app de mogelijkheid geboden om autonomie te nemen in het aflossingstraject waar zij momenteel inzitten.

Leerpunten

Natuurlijk gaat niet alles even makkelijk. En om aan dit project bij te kunnen dragen heb ik veel moeten leren. Ik kwam binnen bij het project met een maand ervaring in “de grote mensen wereld” tijdens mijn stage. Dit betekende dat ik nog niet veel samen had gewerkt met opdrachtgevers, andere UX designers en of visual designers. Ook was dit de eerste keer dat ik samen met een developer aan de slag zou gaan om een product realiteit te maken. Dit was allemaal best een beetje spannend de eerste keer. Maar, wat is het leuk! Ik heb er enorm van genoten. En tuurlijk gaat er een hoop fout, kreeg ik veel feedback (die ik af en toe echt moest leren verwerken) maar dit project heeft mij volwassen laten worden als designer. Vooral omdat ik de ruimte kreeg om te werken met mijn eigen normen en waarden.